Onze koers

Onze koers
2023−2027

 

CPOB bloeit!

Bij CPOB vinden we het belangrijk dat onze leerlingen opgroeien in een duurzame en gezonde wereld. Ook willen we dat onze leerlingen hun steentje bij dragen aan deze wereld. Dat doen wij door kinderen te laten ontdekken wie zij zijn, hen te leren dat het belangrijk is om voor elkaar te zorgen en hen aan te moedigen om zich te blijven ontwikkelen. Op die manier helpen wij ze om met (zelf)vertrouwen te kijken naar de toekomst: kom maar op wereld!

 

Wij leren kinderen belangrijke vaardigheden voor de toekomst. Dat zijn sociale vaardigheden zoals samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Maar ook vaardigheden zoals kritisch denken, keuzes maken en doorzetten. De school is een veilige plek om deze vaardigheden te oefenen. Kinderen maken bij ons kennis met de wereld om hen heen door een samenhangend en breed aanbod. Naast wereldoriëntatie is er ook aandacht voor cultuur, techniek, gezondheid en bewegen.  Om de wereld te leren kennen en te begrijpen moeten kinderen goed kunnen rekenen, lezen en schrijven. Dit is de basis voor een brede en sociale ontwikkeling. Zo geven we vorm aan de bedoeling van het onderwijs.

 

Het belangrijkste is dat kinderen zin hebben in en plezier beleven aan leren en ontwikkelen.

 

Ook willen wij dat zij ervaren dat kennis en vaardigheden belangrijk zijn voor hun toekomst. Kinderen komen tot leren en ontwikkelen als zij zich veilig en geborgen voelen. Daarom werken we vanuit vertrouwen en verbinding aan betekenisvolle relaties.Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen dezelfde kans krijgen om zich te ontwikkelen. Daarom hebben wij hoge verwachtingen van ieder kind. Ook betrekken we kinderen bij hun eigen leerproces. Dit draagt sterk bij aan de motivatie van onze leerlingen.We  kijken of ieder kind zich ontwikkelt op een manier die bij hem of haar past. Toetsen gebruiken we daarom vooral om te kijken waar een kind staat in zijn eigen ontwikkeling en te bepalen wat de volgende stap wordt.

Goed onderwijs is mensenwerk. Onze onderwijsprofessionals spelen hierin een sleutelrol. Zij hebben voldoende tijd en ruimte nodig om goed onderwijs te kunnen geven. Dit vraagt om leiderschap en lef van iedereen in onze organisatie. We geven elkaar de ruimte om regie te pakken en onze kwaliteiten in te zetten. Wie het weet mag het zeggen en doen!Net als van onze leerlingen hebben we ook hoge verwachtingen van onze collega’s. Wij dagen hen uit het beste uit zichzelf en het onderwijs te halen. Om dit te kunnen doen geven we ze de ruimte om beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te tonen. We moedigen hen aan om hun vakmanschap te vergroten door te werken vanuit een onderzoekende en verwonderende houding.We geloven in de kracht van teams. We voelen ons samen verantwoordelijk voor alle leerlingen. We maken gebruik van ieders expertise en vormen ontwikkelteams. Binnen deze ontwikkelteams werken we aan het versterken van ons onderwijs.

Kinderen leren niet alleen in school maar ook daarbuiten. Ouders zijn onze belangrijkste partners. Zij kennen hun kind tenslotte het beste. We willen met hen in gesprek zijn en samen optrekken in het stimuleren van de ontwikkeling van hun kind.Onze scholen staan niet op zichzelf maar zijn onderdeel van een netwerk. Binnen dit netwerk geven we ons onderwijs vorm samen met bevlogen partners zoals vakdocenten, kinderopvang, kunstenaars of mensen met andere interessante beroepen. Met hun expertise versterken zij ons onderwijs. Onze leerlingen komen hierdoor in aanraking met nieuwe werelden.  

We willen dat kinderen en collega’s zich veilig maar ook uitgedaagd voelen binnen onze scholen. We streven daarom naar een groene en duurzame omgeving waar ruimte is voor bewegen, spelen, ontdekken, ontmoeten en samen leren. We geloven dat kinderen groeien door ervaringen op te doen. Daarom trekken we erop uit om te leren in de praktijk, of halen we de wereld onze scholen in.

Levensbeschouwelijke vorming is het fundament van ons christelijk onderwijs. Wij willen dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot unieke en waardevolle mensen met een eigen visie op het leven. We moedigen onze leerlingen, en elkaar, aan om zich open te stellen, nieuwsgierig te zijn en zich te verwonderen. Hiervoor gebruiken we inspirerende bronnen, gaan we met elkaar in gesprek en stellen we elkaar vragen over het leven en de samenleving. We vertellen Bijbelverhalen en verhalen uit andere levensbeschouwelijke tradities. Ook zijn er vieringen rondom belangrijke gebeurtenissen.Levensbeschouwelijke vorming is voor ons onlosmakelijk verbonden met burgerschapsvorming. De opdracht van burgerschapsvorming is om kinderen te leren en te helpen hun plek in de samenleving van de toekomst te vinden. De (culturele, etnische, seksuele en levensbeschouwelijke) verschillen tussen kinderen waarderen we als een bron van leren over jezelf en de ander. Dit is zichtbaar in de praktijk in de scholen en voelbaar in de schoolcultuur.