Onze kwaliteitszorg

Ieder kind verdient onderwijs van de beste kwaliteit
 

Ieder kind verdient onderwijs van de beste kwaliteit

Binnen CPOB werken we aan duurzaam en toekomstbestendig onderwijs op onze scholen. Onze visie hierop is vastgelegd in onze strategische koers, die richting geeft aan de ontwikkelingen binnen onze scholen.

 

Binnen CPOB stimuleren we een cultuur van voortdurende verbetering en innovatie in het onderwijs. We moedigen onze schoolleiders en onderwijsprofessionals actief aan om hun kennis en vaardigheden regelmatig te evalueren en aan te passen op basis van nieuwe inzichten en behoeften.

Als onderwijs hebben wij, samen met ouders, de belangrijke maatschappelijke opdracht om kinderen de kennis en vaardigheden mee te geven om hun steentje bij te kunnen dragen aan een duurzame toekomst. We willen dat onze leerlingen tot bloei komen om zo samen één kleurrijk geheel te vormen. Het is onze overtuiging dat wij dit het beste kunnen doen door kinderen te laten ontdekken wie zij zijn, hen te leren om van betekenis te zijn en hen te motiveren om zich te blijven ontwikkelen. Dit hebben we verwoord in onze koers en deze is richtinggevend voor ons handelen.

  • In de clusters van scholen is een gezamenlijk gedragen verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs op de scholen.
  • Minimaal twee keer per jaar wordt er een gesprek gevoerd over kwaliteit en ontwikkelingen op de scholen tussen de schooldirecties, stafmedewerkers en bestuur.
  • Ook voeren we intern audits uit om de kwaliteit in kaart te brengen.
  • Binnen CPOB werken we met een kwaliteitsinstrument waarin we naast het inspectiekader ook ons eigen kwaliteitskader monitoren.

 

 

 

 

Voor iedere leerling

Binnen CPOB bieden wij naast agora en jenaplan onderwijs ook onderwijs aan voor de bosklas, BSA, 10-14 en Eurekaklas 

 

Agora de Ontdekking: We vertrouwen op de nieuwsgierigheid en natuurlijke wil van kinderen om te leren. Dit mogen ze in vrijheid doen. De coach begeleidt kinderen door hen vaardigheden aan te bieden die nodig zijn voor een leven lang leren. Kinderen inspireren is belangrijker dan het aanbieden van kennis. Samenwerken en samenleven moet iedereen blijven oefenen.  Daarom zijn groepsactiviteiten verplicht voor ieder kind. Werken vanuit Challenges en inspiratiesessies zijn belangrijk.

 

Bosklas binnen de Freule van Pallandtschool: Dit initiatief biedt hoogbegaafde leerlingen een omgeving die specifiek is ontworpen om tegemoet te komen aan hun unieke leerbehoeften en uitdagingen. De kinderen in de Bosklas krijgen deels een ander lesprogramma dan op een reguliere school, omdat de basisstof compact zal worden aangeboden zodat ruimte en tijd vrijkomt voor verrijking en veel naar buiten gaan. De bosklas gaat elke dag mimimaal een half uur per dag de natuur in. Daarnaast zijn er momenten dat zij aansluiten bij de andere kinderen van de Freule van Pallandtschool.

 

Jenaplan onderwijs op de Morgenster: Het woord samen vormt de rode draad binnen het Jenaplanonderwijs; samen groeien en leren samenleven! Ook ouders hebben een belangrijke rol binnen ons onderwijs.
De uitgangspunten voor de inrichting van onze Jenaplanschool:

  • We leren van elkaar.
  • We ontdekken de wereld.
  • We sluiten aan op het niveau van het kind.
  • We halen de wereld binnen en zoeken de wereld op.
  • We nemen niet zomaar dingen aan.
  • We zoeken altijd naar het doel.

 

De Brede School Academie (BSA) is een initiatief van de 3 PO besturen in de gemeente Tiel en is ontstaan vanuit het streven naar kansengelijkheid. Het doel van de BSA is om kinderen die meer in hun mars hebben, te begeleiden naar een hoger VO uitstroom niveau. Het gaat hierbij om leerlingen van groep 6, 7 en 8 met hoge rekenprestaties, maar gemiddelde of lage taalprestaties. De leerlingen krijgen extra onderwijstijd aangeboden middels een verlengde schooldag volgen. Zij gaan dan één keer per week 3 uur langer naar school.

 

De Overstap Tiel is een project waar samengewerkt wordt met het Lingecollege samen met de Tielse basisscholen en de gemeente Tiel.

Het onderwijs binnen het Overstap Tiel project is er op gericht de kansengelijkheid in Tiel te versterken. In Nederland worden kinderen namelijk al op 11- of 12-jarige leeftijd op onderwijsniveau ingedeeld. En dat is voor sommige kinderen te vroeg.

Als het kind deelneemt aan het Overstap Tiel project dan krijgt hij of zij een jaar langer de tijd een keuze te maken voor een niveau. Aan het einde van de eerste klas (de brede brugklas) wordt namelijk pas bepaald naar welk niveau het kind in klas twee doorstroomt. Op deze manier wordt de kans vergroot dat het kind doorstroomt naar een niveau dat aansluit bij wat hij kan. Zodat het kind zijn schoolloopbaan succesvol(ler) doorloopt. Verder ontvangt het kind ook voldoende begeleiding. Er is bijvoorbeeld meer aandacht voor taal en het ‘leren leren’.

 

In Culemborg is een samenwerking tussen het KWC en onze basisscholen om kinderen uit de groepen 8, die de leerstof van de basisschool al grotendeels hebben afgrond, extra uitdaging te bieden.  Iedere week krijgen de kinderen op het KWC  masterclasses in vakken als geschiedenis, natuurkunde, filosofie en scheikunde en gaan zij aan de slag met uitdagende opdrachten.  

 

 

Ons onderwijs